خانه » محتوای آموزشی » مقاله‌ها » دست دادن و زبان بدن
13 مرداد 1401

دست دادن و زبان بدن

زبان بدن، به حرکات بدن یک فرد گفته می‏شود که بدون آنکه سخنی بگوید بیانگر خصوصیات شخصیتی و رفتاری آن فرد می‏باشد. یکی از مهمترین نکاتی که هنگام ملاقات‏ها باید به آن توجه کرد زبان بدن هنگام دست دادن افراد است. روش دست دادن افراد مختلف حاوی اطلاعات مهمی است. مطالعه روانشناسان نشان داده که در انتقال پیام، سخن، 7 درصد، لحن ، 38 درصد و زبان بدن 55 درصد موثر است.

دست دادن افراد با یکدیگر آداب و رسوم اکثر مردم جهان است. هر فرد در طول روز بارها هنگام سلام کردن، خداحافظی و یا بروز احساسات و هیجانات از دست دادن استفاده میکند. حالت و روش دست دادن حاوی پیام‏های بسیاری است که بطور ناخودآگاه توسط زبان بدن به طرف مقابل منتقل می‏شود. به عنوان مثال هنگامی که برای اولین بار با یک فرد بسیار مهم ملاقات دارید به دلیل آنکه آن فرد هیچ اطلاعات قبلی درباره شخصیت و رفتار شما ندارد بسیار مهم است که در اولین برخورد چه گونه به نظر آیید؛ قطعا اولین تماسی که در ابتدای دیدارتان برقرار می کنید دست دادن است و بطور ناخودآگاه شما یا طرف مقابل میزان صمیمیت، ضعف شخصیتی، اعتماد بنفس، قابل اعتماد بودن، اضطراب، دیکتاتور بودن ، خجالتی بودن وبرخی موارد دیگر را به همدیگر منتقل می کنید.

انواع دست دادن

برخی انواع دست دادن وجود دارند که مناسب نیستند و حاوی پیام نامناسبی هستند. برای شما که می خواهید ارتباط منطقی برقرار کنید، اغلب این روشهای دست دادن، نامناسب شمرده می شوند، ولی برای افرادی مثل سیاستمداران که به دنبال انتقال نوعی پیام به طرف مقابل و دیگران هستند، استفاده از این روشها مرسوم است.

دست دادن با کف دست رو به پایین:

در این نوع دست دادن در حالی که کف دست به سمت پایین است، دست یک شخص بر روی دست دیگری قرار می گیرد. در اکثر جوامع بشری نمایش “کف دست به سمت بالا” حرکتی فروتنانه و نماد مطیع بودن است. همچنین این حرکت یک نماد جهانی برای گدایی ، التماس و نیاز است. از طرفی دیگر “کف دست به سمت پایین” نشان دهنده قدرت ، برتری و تسلط است. یک مثال خوب برای این حرکت همان حالت درود فرستادن نازی‏های آلمان زمان هیتلر است.

 

 

اگر شما در حالی که کف دستتان به سمت پایین است با کسی دست دهید در واقع از طرف مقابلتان می‏خواهید در حالی با شما دست دهد که کف دستش به سمت بالا است و غیر مستقیم از او می‏خواهید به ضعیف بودن خود اعتراف کند. هرچه زاویه دست افقی تر باشد به معنای تفاوت طبقاتی بیشتر است. در مقابل، هرچه دست‏های دو نفر به عمودی بودن نزدیکتر باشد بیان کننده جایگاه اجتماعی یکسان دو نفر است. یک روش ساده برای فرار از این وضعیت این است که دست طرف مقابل را از مچ بگیرید و سپس دست دهید.. با این روش شما سلطه­جو خواهید بود چون نه تنها کنترل دست طرف مقابل را در دست دارید بلکه خودتان نیز با کف دست رو به پایین در مو.قعیت بهتری  قرار می­گیرید

دست دادن با نیروی زیاد:

بعضی از مردان به اشتباه بر این باورند که دست دادن خوب به گونه ای است که با قدرت و محکم باشد به همین علت هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را با فشاردادن له می‏‏کنند. آنها با نشان دادن قدرت فیزیکی خود در پی کسب احترام هستند. در صورتی که فشردن بیش از حد و له کردن دست افراد به وضوح یکی از نشانه‏های ضعف شخصیتی است.این نوع دست دادن که به استخوان شکن نیز معروف است، برای ترساندن شما طراحی شده است.

 

 

دست دادن با نوک انگشتان:

این نوع دست دادن زمانی این اتفاق می‏افتد که فردی نسبت به سطح شخصیت طرف مقابلش دچار بدبینی باشد و یا اینکه برای ارتباط با آن شخص، خیلی عصبی باشد. در این شرایط سعی می‏کند تنها نوک انگشتان وی را بگیرد و از گرفتن کف دست او خودداری می‏کند. زبان بدن در گرفتن نوک انگشتان دست بیانگر آن است که فرد اعتماد به نفس ندارد.

 

 

دست دادن هندلی:

نام این سبک دست دادن از بالا و پایین کردن هندل پمپ‏‌های آب قدیمی که توسط دست انجام می‏گرفت گرفته شده است. هنگامی که دو نفر با یکدیگر خیلی احساس راحتی می‏کنند و در فاصله بدنی نزدیک از یکدیگر دست می‏دهند می‏توانند در طول زمانی که مکالمه ابتدایی تمام می‏شود دستان یکدیگر را رها نکنند. نباید در این حین مدام دست ها را بالا و پایین تکان دهید.

 

حداکثر تعداد مطلوبی که می‏توان دستها را بالا و پایین کرد هفت بار است. هرچه دفعات بیشتری این کار را تکرار کنید، دست دادن دوستانه شما بیشتر تبدیل به یک دست دادن اجباری می‏شود و طرف مقابل احساس ناراحتی کرده و خواهان فرار از آن شرایط می‏شود. یکی از نمونه‏های معروف این نوع دست دادن مربوط به دست دادن ترامپ و نخست وزیر ژاپن است. وی دست شینزو آبه را به مدت ۲۰ ثانیه گرفت و بیش از ۳۱ بار تکان داد. در واقع شینزو  با کف دست  رو به پایین جلو آمده است و بالاجبار دست ترامپ در پایین قرار می­گیرد. او برای فرار از این وضعیت، دست دیگرش را روی دست شینزو می­گذارد و به مدت طولانی تکان می­دهد.

دست دادن با دستان خیس:

داشتن کف دست مرطوب به عنوان نشانه ای از شخصیت ضعیف و عصبی تلقی می‏شود. دست دادن با فردی که دستان مرطوبی دارد احساس خوبی ندارد. برای رهایی از رطوبت دست می‏توانید آن را با دستمال پاک کنید. بهتر است قبل از آنکه به طرف مقابل برسید این کار را نامحسوس انجام دهید. هنگامی‏ که می‏دانید در یک محیط بسته و نمناک حضور دارید دستان خود را از گرمای بدن دور نگه دارید و با باز نگه داشتن انگشتان اجازه دهید هوا در میانشان در جریان باشد.

دست دادن با بازوی صاف:

 

هر شخص دارای حریم متفاوتی است که در آن احساس راحتی می‏کند. عوامل زیادی در حریم‏های راحتی افراد دخیل هستند به همین خاطر نمی‏توان قاطعانه گفت حریم راحتی مناسب کدامیک است. با اینحال اگر به گونه ای دست دهید که بازوی شما مستقیم، مستحکم و دور از بدنتان باشد، با زبان بدن خود به وضوح این پیغام را می‏دهید که تمایل ندارید آن شخص را در حریم راحتی خود قرارر دهید. این سبک دست دادن شما دو مفهموم می‏تواند داشته باشد؛ یا آن شخص برایتان آزاردهنده است و یا اینکه شما ضعف اجتماعی دارید.

 

دست دادن ماهی مرده:

دست دادن‏های بی تفاوت که احساس می کند فرد استخوانی در دست ندارد، اغلب نشان دهنده شخصیت بی علاقه یا خجالتی است. این نوع دست دادن معمولاً حس بدی به طرف مقابل منتقل می کند، ولی باید در نظر داشته باشید، برخی افراد بدون داشتن سوء نظ این گونه دست می دهند. بهتر است شما اصلاً اینگونه دست ندهید.

 

 

دست دادن سریع و کوتاه:

این نوع دست دادن یک چنگ زدن سریع و سپس رها کردن است که احساس می‌کنید دستتان کنار زده می‌شود. این دست دادن بیانیه‌ای است که می‌گوید «این برنامه من است که مهم است، برنامه شما مهم نیست». قبل از اینکه در مورد ایده‏های خود برای او صحبت کنید، ابتدا به آنچه آن شخص می خواهد گوش دهید.

 

دست دادن کنترل کننده:

احساس می کنید دستتان به سمت فرد کشیده می شود یا به سمت دیگری هدایت می شود افرادی که این کار را انجام می دهند، کنترل کننده هستند. این بدان معنی است که آنها می خواهند بر هر شی بی جان یا جاندار در اتاق تسلط داشته باشند (و این شامل شما نیز می شود). اگر اهداف شما با اهداف آنها متفاوت باشد، ممکن است چالش‏هایی در پیش داشته باشید. بیشتر به گوش دادن بجای صحبت کردن بپردازید و ببینید آیا می توانید زمینه مشترک پیدا کنید تا این افراد بتوانند وضعیت را به سمت هدف مورد نظر شما کنترل کنند.

 

 

دست دادن سیاست‌مدار:
دست شما مانند یک دست دادن معمولی محکم گرفته می شود. با این حال، دست دیگر آنها ممکن است دست شما را بپوشاند یا روی ساعد یا شانه شما قرار گیرد. مگر اینکه شما دو نفر دوستان خوبی باشید، این نوعی صداقت کاذب است. آن شخص سعی می کند به شما بگوید که شما دو نفر رابطه عمیق تری نسبت به آنچه که دارید دارید.  ولی تاثیر معکوس دارد.

 

 

گرفتن انگشت:

وقتی کسی انگشتان شما را می گیرد و نه کل دست شما را به این منظور از شما دور نگه می دارد. این افراد اغلب ناامن هستند. اگر انگشتان شما را هم خرد کنند، قدرت شخصی را به نمایش می گذارند. نباید در مقابل این افراد تسلیم شوید، با این حال بهتر است تا حدودی نسبت به آنها و حریم خصوصی‏شان احترام بگذارید.

 

 

پنجه خرچنگ:

مانند پنجه خرچنگ، شست و انگشتان طرف مقابل کف دست شما را لمس می کند. فردی که این کار را انجام می دهد از برقراری ارتباط در سطح عمیق می ترسد و ممکن است در ایجاد روابط با چالش‏هایی روبرو شود. راحت باشید و به آنها اجازه دهید تا با شما راحت باشند. به محض آنکه آنها با شما راحت شوند ممکن است دست دادن آنها هم تغییر کند.

 

فنجان چای:

این دست دادن به نظر طبیعی است با این تفاوت که تماس کف دست با کف دست وجود ندارد. کف دست طرف مقابل، مانند فنجان چای، فنجانی است. این دست دادن نشان می دهد که آن شخص چیزی را از شما پنهان می کند. این ممکن است فقط یک مورد جدی از کمرویی باشد یا می تواند چیزی اساسی تر باشد. هنگام کار با این فرد، همیشه اطلاعات از دست رفته را بررسی کنید.

 

بهترین روش دست دادن چگونه است؟

بهترین سبک دست دادن هنگامی است که هر دو دست کاملا عمودی و صاف باشند و کف دست هر دو نفر کاملا یکدیگر را لمس و قفل کنند. باید در حالی که آرنج تان در حالت راحتی قرار دارد با اعتماد بنفس دست خود را در میانه راه نگه دارید و به طرف مقابل اجازه دهید تا خودش تصمیم بگیرد نزدیکتر شود یا فاصله ای را برای دست دادن انتخاب کند. همچنین هنگام دست دادن نکات زیر را رعایت کنید:

الف- نباید یک قسمت از دست طرف مقابل را بیش از قسمت‏های دیگر فشار دهید. با دستی استوار و محکم دست دهید اما فقط کمی فشار وترد کنید به طوری که اگر یک تخم مرغ در دستتان باشد دچار شکستگی نشود. مطابق با اشخاص مختلف و قدرت بدنی آنها می‏توانید از کمی فشار بیشتر یا کمتر استفاده کنید.

ب- می‏توانید حدود چهار بار دستان خود را بالا و پایین کنید اما نباید بیش از حدود ۲سانتیمتر بالا و پایین رود.

ج-اصلا واجب نیست که همیشه دستتان را بالا و پایین کنید. بدون حرکت بالا و پایین دست دادن، کمتر رسمی و بیشتر صمیمی است و شاید بهتر است هنگامی که یک فرد غریبه را ملاقات می‏کنید صمیمی دست دهید و دستتان را تکان ندهید.

د- می‏توانید در طول مدتی که خودتان را معرفی می‏کنید و یا جملات ابتدایی احوال پرسی را به زبان می‏آورید دست طرف مقابل را همچنان در دست نگه دارید اما باید بلافاصله بعد از اتمام احوال پرسی آنرا رها کنید.

گردآوری: آتیلا نامور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *