خانه » محتوای آموزشی » مقاله‌ها » تنظیم درست بدن برای گویندگی، سخنوری، خوانندگی
29 آذر 1401

تنظیم درست بدن برای گویندگی، سخنوری، خوانندگی

برای اینکه خوب و تاثیرگذار بخوانید باید همه اعضای بدنتان را باهم هماهنگ کنید و آنها را برای انجام وظایفشان با حداقل تنش ممکن، آماده کنید.

بازبینی حالت بدن

جلوی آینه قدی بایستید و به حالت بدنتان نگاه کنید. به خصوص به سر، سینه، لگن، زانوها، بازوها و دستهایتان توجه کنید. ایجاد حالت صحیح بدن یعنی اینکه بفهمید حالت صحیح ایستادن چگونه است تا بتوانید به سرعت تغییرات لازم را به وجود آورید.حالت مناسب ایستادن به جای گیر انداختن انرژی در یک نقطه از بدن آن را به جریان در می­آورد و برای تنظیم صحیح تنظیم می­کند. تیکهای عصبی مانند تکان دادن مداوم انگشتان، این پا و آن پا کردن و چرخاندن چشمها مثالهایی از انرژی هستند که آزادانه در بدن گردش نمی­کند.

نحوه ­ی صحیح ایستادن

برای اینکه حالت بدن صحیح باشد موقعیت پاها و تعادل وزن روی هر دو پا اهمیت دارد. هر چند به نظر می­رسد پاها ربطی به آواز خواندن ندارند توزیع یکنواخت وزن بین پاها کمک می­کند عضله­ها آزاد و رها بمانند تا بتوانید صدایی عالی تولید کنید. برای حفظ تعادل وزن بدنتان روی پاها این مراحل را انجام دهید:

  • در حالتی که ایستاده­اید کف پایتان را بغلتانید تا حالت سه پایه را پیدا کنید.

پایتان را روی زمین بغلتانید تا دایره­ای بسازید که از پاشنه تا بیرون پا به انگشتان و داخل پا می­رسد. در حالیکه پا را می­غلطانید استخوان پاشنه را در انتهای پا حس کنید بعد استخوان یا برآمدگی زیر انگشت کوچک و برآمدگی یا استخوان دیگری را زیر انگشت شست حس می­کنید. چندین بار پایتان را بین این سه نقطه بغلطانید تا واقعا آنها را احساس کنید. بعضیها به این سه نقطه حالت سه پایه می­گویند.

  • پس از پیدا کردن این سه نقطه در کف پایتان، وزنتان را بین این سه نقطه متعادل کنید.

سه پایه باید همیشه صاف بایستد و وزنتان به طور یکنواخت بین این سه نقطه تقسیم شود. اگر به عقب تکیه کنید وزنتان روی پاشنه می­افتد و حس می­کنید جلوی بدنتان منقبض شده است. اگر به جلو خم شوید وزنتان روی قسمت جلوی پایتان می­افتد و پشت بدنتان منقبض می­شود. سعی کنید روی پایتان کاملا متعادا باشید و صاف یایستید.

قرار دادن پاها در جایگاه مناسب

بعد از حفظ تعادل وزن روی پاها، پاهایتان را درست زیر لگن قرار دهید. اگر دستها را روی لگن بگذارید می­توانید عضله­های لگن را دو طرف بدن و استخوان لگن را در جلو حس کنید. پاها باید درست زیر استخوان لگن قرار بگیرند.

بسیاری از افراد پاهایشان را به اندازه عرض شانه باز می­کنند. ممکن است این حالت برای شما مناسب باشد یا نباشد. زنان معمولا شانه­های باریکتر و لگنهای پهن­تری دارند در حالی که مردان شانه­های پهن­تر و لگن­های باریک­تری دارند. برای همین صرف نظر از عرض شانه­ها باید پاها را زیر لگن قرار دهید. پاهایتان را طوری کنار هم زیر لگن قرار دهید که بتوانید تعادل یکسان وزن بین پاها را حس کنید. هدف این است که توزیع وزن و کشش در تمام بدن یکسان باشد.

نرمش قوزکها

وقتی می­ایستید قوزکهایتان باز و منعطف باشد. در حالی که روی صندلی نشسته یا روی یک پا ایستاده­اید پایتان را تکان دهیدتا انعطاف را در قوزکتان حس کنید

نرمش ران ها، زانوها و باسن

زانوها آزاد و بدون انقباض باش. زانوی آزاد انقباض ندارد ولی خمیده هم نیست. وقتی زانویتان را خم می­کنید قدتان کوتاه می­شود وقتی زانو را آزاد می­کنید قدتان فرقی نمی­کند  فقط عضلات اطراف زانو سفت نیستند.

لگن درست زیر بالاتنه باشد. بسیاری از افراد وقتی می­ایستند باسنشان را به یک سمت می­دهند شاید این حالت ایستادن برای یک مکالمه کوتاه دوستانه بد نباشد  ولی وقتی لگن به یک سمت متمایل باشد پشتتان کج می­شود و انقباض ایجاد می­کند.

کش آمدن ستون فقرات

برای قرار گرفتن در وضعیت مناسب باید دنبالچه زیر بدن و رو به زمی باشد و جمجمه به سمت آسمان کشیده شود. نباید در بدنتان احساس فشار بکنید بلکه باید احساس باز شدن و قدبرافراشتن داشته باشید. می­توانید  فاصله بین هر استخوان یا مهره­های ستون فقرات را تصور کنید. ستون فقرات به استخوانهای قفسه سینه وصل است و باید صاف و باز باشد تا بتانید قفسه سینه­تان را هم باز کنید.

برقراری تعادل بین سر و شانه ­ها

بالای ستون فقرات گردن قرار دارد. گردن باید انحنا داشته باشد. همان طور که ستون فقرات را می­کشیدیم همین کار را برای سر و گردن هم انجام می­دهیم. به این ترتیب سر در حالت متعادلی درست بالای ستون فقرات قرار می­گیرد. عروسکهای جلوی شیشه خودروها را تصور کنید که بدنشان تکان نمی­خورد ولی سرشان کمی لق می­زند. سر شما هم باید به همان راحتی و بدون فشار بالای ستون فقراتتان قرار بگیرد.

برای اینکه سر در حالت متعادل روی بدن قرار بگیرد باید شانه­ها کاملا در حالت تعادل باشند. شانه­ها بالای قفسه سینه قرار می­گیرند بنابراین وضعیت و تعادلشان خیلی مهم است. وضعیت درست شانه­ها نه به سمت جلو و نه به سمت عقب است. هم­چنین شانه­ها نباید خیلی بالا یا وارفته و زیادی پایین باشند بلکه باید کاملا در حال تعادل باشند.

وقتی شانه­ هایتان را تکان می­دهید حرکت کتفهایتان را هم احساس می­کنید. اگر کتف­هایتان را منقبض کنید در قفسه سینه­تان احساس فشردگی می­کنید. برای وضعیت کاملا تراز، باید کتفهایتان باز و در امتداد پشتتان بدون انقباض باشند. کتفهایتان باید هنگام نفس کشیدن به نرمی به سمت پایین بروند. برای برقراری حالت تعادل در شانه­ها باید محل اتصال بازوها به سینه­تان را هم احساس کنید.

رهایی از انقباض­ های عضلانی در بدن

رهایی از انقباض­های عضلانی در بدن باعث می­شود صدای بازتری داشته باشید و راحت­تر نفس بکشید. رهایی از انقباض عضلانی یعنی نگه داشتن بدن در حالت آماده باش.آماده حرکت، نفس­گیری و خارج شدن از منطقه امن خود و شروع به سخن گفتن.

رهایی از انقباض­ های عضلانی در بالاتنه

سینه: سینه باز و بالا باشد و با فشار به سمت بالا کشیده نشده باشد.

شانه­ ها: شانه­ ها باید کاملا وسط قرار گرفته باشد نه خیلی به سمت عقب باشند نه جلو.

بازوها: وقتی شانه­ها را سفت می­کنید در راستای کمر و حتی سینه احساس انقباض می­کنید. بازوها را شل کنید و ببینید چطور احساس باز شدن می­کنید.

آرنج­ها: وقتی آرنجها منقبضند کمر و کتفها نیز کاملا سفت می­شوند. همه عضلات ما باهم در ارتباطند و باید در تمام آنها تعادل برقرار باشد تا تکیه­گاه بدن شوند. می­توانید تصور کنید در آرنجها هم فنر دارید همانطور که برای قوزک پا و زانوها هم همین تصور را کردید. آرنجها باید کمی از بدن فاصله داشته باشند نه کاملا بچسبند و نه خیلی دور باشند.

دستها: اگر دستها و مچ را سفت کنید انقباض عضلانی را تا بازوها کمر و سینه هم احساس می­کنید وقتی دیگر دست­ها را منقبض نکنید متوجه می­شوید خیلی سبکتر از وقتی به نظر می­رسند که عضلات دستتان را سفت می­کنید.

باز کردن فضا در سر

هر گونه انقباض در پیشانی باعث می­شود که ابروهایتان بالا یا پایین بروند. اگر می­بینید پیشانیتان موقع خواندن چین می­خورد یک تکه چسب نواری را به صورت عمودی روی پیشانیتان بین ابروها بچسبانید.البته مقداری حرکت ابرو موقع حرف زدن طبیعی است ولی عضلات پیشانی باید کاملا بدون انقباض باشند.

وقتی چشمهایتان باز و بدون هر گونه انقباض است احساستان شبیه وقتی است که از دیدن چیزی شگفت­زده می­شوید. باز کردن چشمها و رهایی از انقباضهای عضلانی پشت چشمها به رفع انقباض پیشانی هم کمک می­کند.

برای رهایی از انقباض­های عضلانی و باز کردن فضا در سر، پوست سرتان را ماساژ دهید.

به فضای اطراف دهانتان توجه کنید. وقتی ناراحت یا کلافه­اید ممکن است عضلات اطراف دهانتان منقبض شوند. برای اینکه عضلات اطراف دهان و صورتتان منقبض نشوند قیافه فردی خسته را به خود بگیرید. اگر وانمود کنید حسابی کسلید و حوصله­تان سر رفته از دست انقاضهای اطراف دهانتان خلاص می­شوید.

راه رفتن

موقع راه رفتن باید حس کنید که وزنتان به طور مساوی روی پاها تقسیم شده است. وقتی راه می­روید کف پاهایتان را روی زمین فشار دهید و تصور کنید فنرهایی کف پایتان است که وقتی کف پایتان به زمین می­خورد باز می­شوند.

نمایش اعتماد به نفس از طریق حالت بدن

نشان دادن اعتماد به نفس شامل پیدا کردن حالت صحیح بدن و حفظ آن در طول اجراست. اگر حالت درست ایستادن و چهره­ای آرام و مطمئن­تان را حفظ کنید حتی اگر بخشی از شعر را هم فراموش کنید احتمالا خیلیها اصلا متوجه نمی­شوند. سخنور با برقراری تعادل و حفظ حالت بدن به حضار این­طور القا می­کند که همه­چیز تحت کنترل است و لازم نیست نگران باشند. برای اینکه ببینید حالت درست بدن چطور به شما اعتماد به نفس می­دهد وانمود کنید پادشاه یا ملکه­اید. آنچنان بخرامید که انگار مالک صحنه هستید.

یک پاسخ به “تنظیم درست بدن برای گویندگی، سخنوری، خوانندگی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *